Heders relaterad våld/ förtryck.

Min mamma har nyligen varit på en kurs om heders relaterad våld i sitt jobb. Hon arbetar som rektor, och då ingår det tydligen kunnande om detta ämne. - jag tycker det är GRYMT bra.

Mamma vet att jag är väldigt intresserad av detta ämne, så hon bad mig läsa en bok hon fick med sig där ifrån.
"i hederns skugga, de unga männens perspektiv" av Dilek Baladiz.
Det är en turkisk tjej som intervjuvar olika män i 15 - 23 års åldern från olika kulturer med strikta syner på saker och ting. Dom med en väldig press från sin familj. Hur du skall vara eller hur du skall hålla ett extra öga på din syster.
Jag tänker läsa denna boken idag. Jag älskar verkligen sånt här och tycker det är jätte intressant. Jag vill liksom hjälpa till känns det som... För hur mycket man än hör att det är deras egna val, så vet jag att det finns många här i sverige, som ÄR den där systern som sitter i hundkoppel och är obenägen att leva sitt eget liv fast hon vill det. Eller den där brodern som måste vara så hård mot sin syster fast han vet hur dåligt hon mår av det, pga vad deras släkt tycker.
Tänk att det ibland går så långt att man dödar sin egen syster, sitt eget barn på grund av en människas strikta syn på saker och ting.

Jag har därför bestämt mig för att bli mer insatt i sånt här, och jag kom på den utmärkta idén att använda min blogg till detta.
Om inte för läsarnas skull, utan för min egen.

Man skall inte behöva leva så om man inte vill.
- Sen finns det dom som tycker det är underbart att leva med dedär. Då vill jag inte sätta en fot emot. För precis som vi svenskar väljer att leva ut vårt liv på vårt sätt, väljer andra en annan väg.
Det är väl livet i guess..

Men som i denna boken.
Innerst inne vill ingen av de unga männen ha det så.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0