Gör mig arg.

Jag har nu börjat läsa boken "i hederns skugga" som då handlar om unga mäns perspektiv på hedersnormer och så vidare.
- Jag läste om en romsk 15 åring från finland. När jag läste om honom blev jag både upprörd och förstående.
Det jag blev besviken av var hans syn på unga tjejer, kvinnor och sin egen mamma.
Han säger att han älskar sin mamma mer än allt. Hans föräldrar är skilda och han har inte så mycket kontakt med sin pappa. Men han är ändå självklart den enda mannen i hans liv. Han skulle inte kunnat tänka sig att hans stackars mamma som går där hemma ensamstående med tre söner, pluggar och skall samtidigt hinna plugga, skulle få skaffa sig en sambo. Inte ens om hon skulle vara kär. I sånt fall skulle hon "hora sig"... Hora sig?! Om en kvinna blir kär, efter att ha blivit LÄMNAD, observerar - LÄMNAD - inte lämnat - så är hon en hora? Om en man som kanske till och med LÄMNAT sin kvinna träffar en ny, är han som vilken svensk medborgare som helst. Sånt blir man så satans trött på.
Han beskriver även att han inte tycker det är okej om en man slår sin kvinna. Och att om hans syster blev slagen av sin man så skulle han slå skiten ur honom. Men om hans kusin blev slagen av sin man så skulle han inte bry sig. "hon har egna syskon som tar hand om henne" Jaså? Är ni inte lika mycket familj då eller? Familjen som ni ska hedra så mycket... Dessutom tillägger han att Det är nog bra att man slår tjejer ibland. Då kanske dom lär sig att dom inte ska göra om samma misstag igen.
Jag kan lova er, att om det var han som var en romsk kvinna - så skulle han inte säga att "jag lär mig av mina misstag av lite stryk" - faktum är att han inte skulle säga någonting. Han skulle sitta ner och hålla käften. Bli straffad för att vara kvinnlig.
En sak som han sa bra, var att han inte tycker det spelar någon roll om hans blivande fru är oskuld eller inte innan dom gifter sig - för romska män får ju ha sex innan giftemål. Varför ska inte tjejer få det då? tycker han. Men han vill inte att hon springer ute på fest eller har ett dåligt ryckte. Då är hon en hora. Fattar ni den eller? En kille som knullar super slåss är inte äcklig eller skamlig. Han är normal.
En tjej som har sex, bryr man sig inte om (romsk) , men har hon ett socialt umgänge är hon en hora?
Det som gör mig argast är att det är denna syn man har. Och just nu kan jag inte göra något för att ändra det. Faktum är att jag läser inte bara om det. Jag har det ganska nära mig.
Det kryper i mig.
Därför vill jag vara insatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0