Båda sidor har fel.

I mitt tredje inlägg angående Hedersförtryck/våld & annat angående ämnet så skall jag skriva om Svenska kvinnors syn på kvinnorna i arabländerna och deras heltäckande klädsel - dvs. burka, slöja m.m. VS. Dessa länders syn på oss Svenska kvinnor.

Det har länge varit mycket snack om hur tex muslimska män förtrycker sina kvinnor med att "tvinga dem" att bära slöja/burka eller andra täckande föremål i syfte att "gömma" dem från att "råka" attrahera andra män. Snack om hur "Islam gått för långt" och hur kvinnorna inte vill ha det så här.
Jag tycker vi glömmer bort en sak. Vi glömmer bort att Detta med att kvinnor skall dölja sig har ingenting med koranen att göra egentligen, utan handlar om tradition. Det som står i koranen är något i stil med - om vi tar det med enklare svenska - att man inte ska utmana ödet och akta sig för att förföra en man som man inte bör förföra. Därav har hela slöjkavabaliken utbrutit.
Vi svenskar har valt att skylla på själva religionen. Och till viss mån vissa muslimer.
Jag vill göra det klart för er att jag har ingenting emot islam eller den kulturen - snarare tvärt om, jag har alltid haft en "thing" för det.
Det är egentligen helt sjukt att kvinnor i vissa länder inte kan bada i havet utan dom där svarta tygerna som gör att man inte ens ser ögonen på människan.

- DET ÄR KLART ATT KVINNORNA SÄGER ATT DOM HAR DET BRA SÅ DÄR. DOM VET JU INGET BÄTTRE. DET FINNS INGEN MÄNNISKA I VÄRLDEN SOM KAN SÄGA ATT MAN LEVER LIVET SOM EN DANS PÅ ROSOR INSTÄNGD I ETT SVART TYG. 

Jag skulle älska synen av en man med samma traditioner bli kvinna över en dag och få utstå allt som dessa kvinnor utstår. HAN skulle ALDRIG ens kunna fatta hur kvinnorna kan leva så. Grejen är den att kvinnorna vet inget bättre. Dom vågar inget annat. Dom är rädda. Inte troende - Eftersom när allt kommer omkring, så säger dom ju själva att det inte har något med koranen att göra - och därför handlar det inte om tro alls.
Rätta mig om jag har fel? Jag menar inte att dra alla över en kamm.

VS.
Sverige... Landet med ständiga debatter om dessa kvinnor med slöjor och allt. Vi som inte kan få nog av att försöka "hjälpa" invandrare i svergie att få leva som "en normal svensson tonåring" genom att ha ständig debatt om slöjan/burkan m.m...
Vad har vi att komma med för bra exempel egentligen? - ingenting.

Om vi inte skall räkna med alla nakenbad som finns där svenska tjejer springer runt spritt språngande näck?
Eller alla VANLIGA stränder där svenska kvinnor ändå ligger med tuttarna i vädret?
Eller våra UNGA tjejer som lägger sig på operations bordet och förstorar brösten? (jag tycker inte det är något fel med att förbättra saker, men de flesta gör de ju för att följa det svenska idealet)
- Eller som den dagen i stockholm en tjej seriöst helt oberörd går egenom stockholm i bikini på sin shoppingrunda!? Whaat...  
Är det de dessa kvinnor med slöja osv ska se och tänka "jaa, sån vill jag va" nja... Jag hade nog valt att stanna i min tygbit ifall jag kom från en familj där det är för utmanande att visa lilltån.
Eller deras pappa släpper nog sin dotter fritt ut i sverige att träffa vem hon vill, göra vad hon vill när han ser vad som pågår här i vårat långa land? nej.. Det ändna intrycket invandrare i sverige får av svenska tjejer är "horiga".
Nu sitter många där hemma och läser detta och tänker, "hur kan hon skriva så. Vi är inte horiga för att vi vågar visa lite hud" nej det är ni inte, för ni/VI är uppfostrad så. Precis som dom andra kvinnorna är uppfostrade med slöjan, så är vi uppfostrade med att det är inget fel att bära bikini. Det är inget fel att sola topless. Det är inget fel att förstora brösten osv osv...

min åsikt är att BÅDA NORMERNA VÄGER FÖR MYCKET ÅT BÅDA HÅLLEN.
Arab länderna har gått för långt med sina kvinnor. Dom förtrycker sina kvinnor.

Vi i sverige har gått för långt med våra kvinnar. Med OSS kvinnor. Vi får springa runt nakna på stan utan att någon säger något (förutom när vi klagar på att våldtäckterna ökar -.-) konstigt?
Vad är nästa liksom? Det är okej att utföra sex mitt ute på torget?

Om VI ska klaga på DOM
Och om DOM skall klaga på OSS
Så måste vi defenitivt hitta ett bättre sätt att mötas på mitten.
För så här kan det inte vara enligt mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0